Een veel gehoorde uitspraak: 'Dit zou iedereen moeten weten!'
Ieder kind verdient een fijne schooltijd
Alles wat je nodig hebt in het leven, leer je voor een groot deel in je kindertijd. De basisschool speelt daarin een enorme rol. Het is de plek waar kinderen leren samenleven, zichzelf leren kennen, ontdekken wat ze kunnen en waar ze mogen falen.
En toch is die tijd niet voor elk kind fijn.
Juist kinderen die niet mee kunnen in het tempo of de structuur van de groep – om wat voor reden dan ook – ervaren school als iets zwaars.
Ze voelen zich niet gezien, niet begrepen. Ze kijken later terug met spanning, pijn of verdriet.
Dat moeten we voorkomen.
En dat kunnen we ook.
Door als onderwijsprofessionals bewust te blijven kijken. Niet alleen naar wat een kind laat zien, maar ook naar wat het vraagt – en naar wat er in onszelf gebeurt in dat contact.
Want hoe wij als leerkrachten reageren, hoe veilig wij zijn, hoeveel ruimte wij bieden – dát maakt het verschil.
Kinderen verdienen dat wij hen écht zien.
En daarvoor is het nodig dat wij ook onszelf beter leren zien.
Voor je groep zorgen, begint bij jezelf begrijpen
Als leerkracht doe je elke dag je uiterste best om het goed te doen voor de kinderen in je klas. Je wilt dat ze groeien, zich veilig voelen, tot leren komen.
Je bent alert op gedrag, je stemt af op wat elk kind nodig heeft, en je denkt na over wat werkt.
En toch zijn er soms van die momenten waarop je merkt: “Waarom reageer ik nu zo?” Of: “Hoe komt het dat dit me zo raakt?”
Juist als je veel geeft aan anderen, is het waardevol om ook jezelf beter te leren begrijpen.
Niet om het ineens allemaal over jou te laten gaan – maar omdat jouw patronen, reacties en overtuigingen onbewust altijd meespelen in wat er in de groep gebeurt.
Wat neem jij mee de klas in? Wat werkt daarin nog voor je en wat misschien niet meer?
Dat is geen vraag die we gewend zijn te stellen in het onderwijs. En zeker niet iets waar op de PABO veel aandacht voor is.
Maar het is wél een sleutel tot meer rust, meer stevigheid én meer impact – voor jou én je leerlingen.
Ik geloof in de kracht van school als plek waar kinderen zichzelf mogen zijn, zich gezien voelen en opgroeien tot veerkrachtige mensen. Waar het niet alleen draait om prestaties, maar om verbinding, veiligheid en ontwikkeling – juist ook voor de kinderen die het moeilijker hebben.
Mijn hart gaat uit naar die kinderen die niet altijd passen in het systeem, die worstelen met tempo, gedrag of aansluiting.
Zij verdienen het net zo goed – misschien wel méér – om met plezier terug te kijken op hun schooltijd.
Wat mij drijft is de overtuiging dat wij als leerkrachten daarin het verschil maken. Niet alleen met goede lessen, maar met wie we zijn in de klas.
Daarom werk ik met leerkrachten die willen groeien in bewustzijn, in reflectie en in verbinding – met hun groep én met zichzelf.
Want als wij onszelf beter begrijpen, kunnen we kinderen beter begeleiden.
Dat is waar mijn passie ligt: bijdragen aan onderwijs waarin elk kind zich gezien weet.